מה חשב הרב שך על לינת חיילים חרדיים ב'קוממיות'?

    שלום בידרמן 3 Comment on מה חשב הרב שך על לינת חיילים חרדיים ב'קוממיות'?
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בימים האחרונים נחשף מכתב נדיר של מרן הגאון רבי אלעזר מנחם מן שך זצ"ל, ראש ישיבת פונוביז', מחודש אייר תשכ"ב (1962) אודות הנח"ל החרדי. במכתב, הממוען אל הגאון רבי בנימין מנדלזון זצ"ל, רבה של קוממיות, מודיע הגרא"מ שך כי החליט שלא להתערב בעניין מיקומו של הנח"ל החרדי, נושא שעורר פולמוס סוער בתוך היהדות החרדית באותה שנה. המכתב מוצג בימים אלה בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים, לקראת העמדתו למכירה פומבית בשבוע הבא.

    במכתבו, המהווה התייחסות נדירה לנושא, כותב הגרא"מ שך אודות הצעה שעלתה באותה העת להעביר את החיילים החרדיים ממושב קוממיות אל כפר הנוער חזון יחזקאל, הנמצא בסמוך למושב, ובכך להיענות לקריאות להעברת הנח"ל החרדי ממקום בו חיים חרדים. הגרא"מ שך מציין כי "אני לא התרתי ולא אמרתי שום דבר בזה, רק הרב לורינץ אמר לי שבאופן זה… יתוקן הכל. אמרתי לו אני לא יודע, ואם זהו העצה יהיה כך, אבל אני לא יודע, ועל כן אין לסמוך עליי כלל בזה". בהמשך מציע הגרא"מ שך לגר"ב מנדלזון למנות שני רבנים שיכריעו בנדון.

    תחילתה של הפרשייה בה עוסק המכתב בתחילת שנות השישים עם הקמתו של הנח"ל החרדי על ידי צעירי אגודת ישראל (צא"י) בראשות ח"כ לשעבר שלמה לורינץ, עבור בחורים חרדים המתעתדים לחיי עבודה. תחילה שוכנו החיילים החרדיים במושב עמיעוז שבדרום, בו התפתחה בשנת תשכ"א (1961) קהילה של חסידי ויז'ניץ, אך עם הזמן, בעקבות לחץ ציבורי, החליט האדמו"ר 'האמרי חיים' מויז'ניץ זצ"ל שלא לאפשר את המשך שיכונם של החיילים ביישוב החרדי החדש. בעקבות זאת, הועברו החיילים למושב החרדי קוממיות.

    גם שיכונם של החיילים בקוממיות, מושב חרדי מובהק, עורר התנגדות בקרב גורמים שונים ביהדות החרדית באותה העת. כך, לדוגמה, במכתב שנשלח על ידי בד"צ העדה החרדית בחודש טבת של תשכ"ב, ונחתם על ידי הגאון רבי פנחס אפשטיין, הגאון רבי ישראל יצחק רייזמן והגאון רבי דוד יונגרייז, זצ"ל. במכתב, המוצג אף הוא ב'קדם', פונים חברי הבד"צ אל המרא דאתרא הגר"ב מנדלזון וכותבים כי "מוזר הדבר מאוד שכתר"ה הסכים להעבירם למושב שלו ומעורר תמהון גדול". בהמשך כותבים חברי הבד"צ כי "הרי זה צעד מסוכן המסכן את הישיבות ופתח להרוצים למצוא אמתלאות לצאת את הישיבות ח"ו… מחובתנו למחות נגד זה".

    הערה חשובה: חשוב לזכור שאין להקיש ממכתב זה שמוען לפני יותר מחמישים שנה למצב דהיום.

    416

    414



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      מה קרה
      הצבא התחרד?
      או שגפני יותר חכם מהרב שך??.

    2. 2

      הנח"ל המדובר הוא סיפור ישן.
      וגם הרב לורנץ אמר אח"כ שרואים שאפשרות כזאת אינה יכולה להיות מצד הציבור החרדי כלל

    3. 1

      בשנת 1961 באו למושב עמיעוז חסידי ויז'ניץ שניסו להתיישב במקום אך נכשלו בכך ועברו למושב קוממיות